Museidagen i Uppsala

Årets evenemang har passerat.

Välkommen till årets upplaga av Museidagen i Uppsala

Museidagen i Uppsala 2023!

Tema Liv & Död

På Museidagen visar Uppsalas museer upp sin bredd och variationsrikedom. 2023 är temat Liv & Död. Det blir utställningar, visningar, föredrag och verkstäder.

Museidagen 2023

Biotopia

Öppet 11–17

Konsten att ge liv till döda ting
13–16: En konservator besöker museet och visar upp sitt arbete och svarar på frågor. Varning för läskigt innehåll!

Botaniska trädgården-Tropiska växthuset

Öppet 12–16

Liv och död i växternas värld
Vad är giftigt? Vad är ätligt? Vad är levande? Vad är dött? Pussla, klura och följ med på visning.
13.00: Visning: Dödsbringande växter och livgivande fotosyntes.

Bror Hjorths Hus

Öppet 12–16
Fri entré till museet. Förboka biljett till visning med verkstad (40 kr/pers): Tickster.com

Skapa liv i konsten
Vad får konsten att kännas levande? Om liv och död i konsten. Visningar & verkstäder.

12.30–13.45 och 14.15–15.30 Familjevisning med verkstad – få liv i leran. Kort visning följt av skulpturverkstad. Tänkt för barn tillsammans med vuxen.
Begränsat antal platser. Förköp via Tickster.com (40 kr/person).
13.00: Visning av Hertha Hansons utställning.
14.00: Visning Ett liv i konsten – om Bror Hjorth och hans konst

Carolina Rediviva

Öppet 12–16 (gäller även kaféet)

Museidag på Carolina Rediviva
Utställning “Från solens uppgång: O-samlingen vid Uppsala universitetsbibliotek” och föreläsningar. Kaféet öppet.

13.00–13.30: Visning av utställningen “Från solens uppgång: om O-samlingen vid Uppsala universitetsbibliotek”, av Emil Lundin.
Följ med på en visning av Uppsala universitetsbiblioteks nya utställning som visar några av de heligaste, äldsta och dyrbaraste handskrifterna på olika språk.

14.00–14.45: Föreläsning: “Den unika Meckatavlan vid Uppsala universitetsbibliotek – historia och bildinnehåll”, av Av Karin Ådahl och Jan von Bonsdorff. Meckatavlan, med sin detaljrika utformning, är en mycket gammal bild av Mecka. I ett fågelperspektiv och i ett försök till realism, visar den hur staden såg ut ca 1700. Hur hamnade den i Uppsala och vad kan den berätta för oss?

15.00–15.45: Föreläsning: “Nicolaus Copernicus böcker på Uppsala universitetsbibliotek”, av Peter Sjökvist.
De flesta böcker som finns kvar från den polske astronomen Nicolaus Copernicus (1473–1573) bibliotek förvaras på Uppsala universitetsbibliotek. I år är det 550 år sedan Copernicus föddes och det firas på många håll i Polen och Sverige.

Evolutionsmuseet Zoologi

Villavägen 9

Döda djur på museet
Ta ett exemplar av vår självguidade rundtur om döden. Vad är egentligen liv? Och vad händer när människor och andra djur dör? Rundturen besvarar också de vanligaste frågorna vi får om våra uppstoppade och spritlagda djur.

Gamla Uppsala museum

Liv och död i Gamla Uppsala
Hör om livet på gårdarna och i kungshallen och om gravar i högar och båtar.

13.00:Temavisning: Livet i Gamla Uppsala
13.30: Temavisning: Döden i Gamla Uppsala
14.00: Berättarstund för barn om livets och dödens läskiga väsen.
15.00: Guided tour in English – Ordinarie visning på engelska  (EN)

Medicinhistoriska museet

Öppet 12–16

Att rädda liv – förr och nu
12–16: Lär dig mer om hjärt- och lungräddning.
13.30–14.30: Föreläsning: Livräddningens historia. Torsten Gordh berättar om livräddningens oväntade historia.
12–16: Utforska museet och möt våra kunniga värdar som gärna berättar mer.
Fri entré

Pumphuset

Öppet 12–16

En produkts liv och död, och liv igen!
Följ våra prylarars resa genom livet. Kan vi ge dem ett längre liv? Eller ett nytt?

Skattkammaren i Domkyrkan

Öppet 12.30–16.00

Museivärdar berättar och svarar på frågor
Hör om prästdräkter, äldre kyrksilver, Margaretas kjortel, Sturekläderna och begravningsregalier.

Upplandsmuseet – Kulturkvarteret Walmstedstska gården

Visning av professorshemmet Walmstedtska gården
13.00 och 14.30: Vi berättar om familjens dagliga liv, men också om tjänstefolket och deras arbete.
Max 20 personer. Ingen förbokning, först till kvarn.

Uppsala industrimuseum

Salagatan 18 B, 1 tr.

Liv eller död i arbetsmiljön
Föredrag och samtal med bland annat professor Anna Rask–Andersen och LO-utredaren Carina Nilsson.

13.00–14.30: Föredrag och samtal (se ovan)
15.00–16.00: Visning av museet

Uppsala konstmuseum

Öppet 11–17
Biljett till visningar behöver bokas. Gratis!

Döda kvistar och blommande grenar
Vad kan träd berätta om liv och död? Följ med på en guidad visning i utställningen Landscaping och fördjupa dig i skirt tecknade unggranar och uråldriga döende ekar. Barn är välkomna på Familjesöndag där vi förvandlar torra kvistar till blommande grenar.
Under dagen arrangeras även två visningar av Uppsala slotts hemliga källare, som ligger så långt under marken att varken träd eller andra växter kan leva där.

Förbokade biljetter behövs till alla visningar!

11.15 – 12.30 Familjesöndag – Boka biljett
12.00-12.45 Slottsvisning – Boka biljett
13.00-13.30 Visning Landscaping – Boka biljett
14.00 – 14.45 Slottsvisning – Boka biljett